zondag 8 augustus 2021

Geen X in het paspoort: "Gemiste kans"

Door Stuart Kensenhuis

Nieuwe regenboogvlaggen wapperen in het land tijdens Internationale Transgenderrechtendag (7 augustus). Maar met welke aandachtspunten moet rekening gehouden worden tijdens de behandeling van de gewijzigde Transgenderwet in de Tweede Kamer – wat in juli schriftelijk is begonnen en later dit jaar eindigt met een debat – zodat de vlaggen ook in de toekomst glorieus kunnen blijven wapperen? 

Een serie van acht artikelen op dit blog geeft meer inzicht in het vraagstuk. Dit is de tweede: Bi van Guine, beleidsmedewerker Queer-emancipatie bij de Gemeente Den Haag, voelt zich geen man of vrouw (non-binair) maar de geslachtsvermelding in het paspoort kan niet eenvoudig veranderd worden naar een X.

Den Haag – “Het is een gemiste kans! Als je bezig bent om de Transgenderwet aan te passen dan neem je dit toch gelijk mee? Ik ga er van uit dat belangenorganisaties – zoals Transgender Netwerk Nederland – er ook op gaan aandringen om het alsnog in te vullen.”

Bi van Guine (® BvG)

“Voor mezelf vind ik het niet echt belangrijk om me door middel van een X in mijn paspoort te kunnen identificeren als non-binair. Misschien moet ik hierin nog een ontwikkeling maken. Vooralsnog ben ik bezig met mijn sociale proces zoals ik dat noem. Wie weet komt dat juridische deel nog een keer aan bod. Maar natuurlijk gun ik het iedereen die dat graag wil en daar wel klaar voor is. Ik vind het zelfs noodzakelijk dat mensen die keuze hebben.”

“Non-binair is een term van deze tijd. Als jong kind had ik het besef en het vocabulaire niet om mezelf zo te duiden. Later dacht ik eigenlijk dat ik in het hokje lesbisch paste omdat ik me aangetrokken voelde tot vrouwen. Dat heb ik lang volgehouden alhoewel ik soms twijfelde of dat hokje helemaal correct was ingevuld. Ik heb pas op latere leeftijd ontdekt dat je je ook iets anders kan voelen dan man of vrouw.”

"Gemeente Den Haag is bezig met een pilot voor een Trans-Health-Clinic"

“Uit een onderzoek van Movisie (Handreiking LHBTI-Feiten-Cijfers-2021) blijkt overigens dat 3.9% van de bevolking zich niet identificeert met hun geboortegeslacht. Dat vind ik best veel. Het betekent wel dat er behoorlijke stappen gemaakt moeten gaan worden wat betreft de trans-zorg. Op dit moment zijn er lange wachtlijsten en is het niet altijd goed geregeld. Veel mensen vallen tussen wal en schip omdat ze niet weten waar ze terecht kunnen voor directe hulp.”

“In dit verband is de Gemeente Den Haag bezig met een pilot voor een Trans-Health-Clinic. Ik verwacht dat dit in het najaar wordt opgezet samen met GGD Haaglanden, Stichting Hulp en Opvang Prostitutie en mensenhandel (SHOP), Trans United en Spot46, het informatie –en adviescentrum voor sekswerkers. De kliniek is overigens een actiepunt in het Actieprogramma Queer in Den Haag 2020-2022.”

“Als het voor trans personen makkelijker wordt gemaakt door middel van gewijzigde wetgeving en goede trans-zorg, dan hoop ik wel dat daarbinnen voor non-binaire mensen hetzelfde wordt geregeld. Ik vind het namelijk een vaak vergeten groep waar veel meer aandacht naar uit zou moeten gaan. Helaas was die aandacht er niet of onvoldoende toen de voorstellen voor de gewijzigde Transgenderwet werden ingediend.“

“Wel ben ik er van overtuigd dat Transgender Netwerk Nederland goed in de materie zit. Dus is het een kwestie van tijd voordat er een wetsvoorstel komt waarin voor non-binaire mensen het verkrijgen van een X in het paspoort makkelijker wordt.”

Lees ook: "Ik voel me verdrietig en verwaarloosd door het probleem met mijn geboorteakte."

https://politiekmoetjedoen.blogspot.com/2021/08/ik-voel-me-verdrietig-en-verwaarloosd.html

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door het Steunfonds Freelance Journalisten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Er is een wachttijd. Daarom wordt uw reactie niet meteen geplaatst.