zaterdag 14 augustus 2010

Bouterse negeert Aart Jacobi

Door Stuart Kensenhuis

De Nederlandse ambassadeur Aart Jacobi verscheen op de inauguratie van Desiré Bouterse in Suriname. Hij was niet welkom. Althans, de aanhangers van Bouterse vonden dat hij maar beter weg kon blijven. Toen hij binnen was zag hij dat er geen stoel voor hem was klaargezet. Zijn vrienden - de ambassadeurs van China en India - bleven demonstratief staan en eisten een stoel voor hem. De stoel kwam snel.

Bouterse tijdens zijn inauguratierede
(Foto door Annelies Verhelst)

Jacobi klapte geen enkele keer tijdens de plechtigheid, wat zijn vrienden wel veelvuldig deden. Merkwaardig! Had Jacobi het niet naar zijn zin tijdens het feestje? Of dacht hij aan de woorden van zijn baas, minister Verhagen van Buitenlandse zaken, die in scherpe bewoordingen had laten blijken dat Bouterse in de cel thuishoort. Ooit was Bouterse in Nederland namelijk veroordeeld voor drugstransporten maar hij wist zijn straf telkens te ontlopen.

Jacobi besloot aan het einde van het feestje Bouterse niet te feliciteren. Opnieuw een vreemde ‘move’, want zijn vrienden deden dat wel. Zelfs meneer Venetiaan, de voorganger van Bouterse als president, feliciteerde hem. Dus daar had Jacobi een goed voorbeeld aan kunnen nemen. Een vraag: waarom gaat de Nederlandse ambassadeur naar een feestje van een nieuw gekozen president die hij niet mag? En als hij dan toch gaat, is het niet verstandig om uit respect voor het ambt hem dan even te feliciteren?

Iets anders: Bouterse heeft tijdens zijn feestje een opmerkelijke toespraak gehouden. “Laat mij u vandaag zeggen,” zei hij, “we gaan een kruistocht houden tegen corruptie in dit land.” Oei! Ik zag hem met zijn rechterarm schudden alsof hij aan een beginnende Parkinson leed. Zijn taal werd hard en bijna vuig. Het was alsof zijn innemendheid, zijn prettige omgangsvormen, plotseling verdwenen. Kennen we dit niet? Hebben we dit niet al eerder gezien en gehoord in de periode 1980-1990, toen hij door een coup aan de macht kwam?

Zijn de Surinamers vergeten wat de gevolgen waren? Even een kleine opsomming: De Centrale Bank van Suriname (CBvS) leeggeplunderd, een sterke toename van drugsgebruik en hieraan gerelateerde criminaliteit, brute moorden, politieagenten weggeschoten, de pers gemuilkorfd, de militaire macht misbruikt om angst te zaaien en persoonlijke vetes uit te vechten, politieke chaos, hoge inflatie, toename van vrouwenhandel en kinderprostitutie, etc. En dat allemaal onder dezelfde man die nu weer de macht heeft? Het moet niet gekker worden!

Als Bouterse een kruistocht tegen corruptie aankondigt twijfel ik sterk aan zijn intenties. En dat niet omdat ik niet weet waar hij toe in staat is, maar juist omdat ik dat weet. Ik ken namelijk ook zijn persoonlijkheid en die heeft hij niet mee. Hij is een man met twee gezichten. Aan de ene kant de vriendelijkheid zelve en charisma in overvloed. Vooral vrouwen vallen voor hem in katzwijm. Aan de andere kant gaat hij over lijken. Bovendien houdt hij niet van vergaderen of overleg. Hij is een militair die bevelen geeft. En wat heb je dan al gauw in een politieke arena die zich nog aan het ontwikkelen is? Juist. Een dictatuur!

Ik bid voor de bevrijding van de mensen die op de politieke partij van Bouterse hebben gestemd en achter hem aanlopen alsof hij de Messias is. Ik bid dat ze zijn hart gaan begrijpen. Want ik weet één ding: krab hem open en je hebt de perfecte heiden!

6 opmerkingen:

  1. Los van alles: hoe kan het in algemene termen dat men zo snel vergeet. Heiden vind ik niet het grootste probleem: dat ben ik geloof ik ook. Maar moordenaar is wel een ander verhaal...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aart Jacobi heeft karakter getoond, liet zich niet weerhouden. Niet welkom van Surinaamse kant geeft de ondiplomatieke handelwijze van een regering met aan het hoofd een militair die alles weet van bevelen. Een tussenweg, nuance, (zelf) kritiek kent en duldt hij niet.

    De NDP-aanhang heeft gekozen. Gefeliciteerd met het behaalde presidentschap met medewerking van Brunswijk en Somohardjo. Binnen 10 jaar is Suriname, volgens Bouterse, welvarend. Afwachten dus. Zoals in 1980 volgen de ene na de andere belofte elkaar snel op.

    Tegenstrijdig dat hij na zijn beediging een toespraak houdt waar hij melding maakte corruptie hard te zullen aanpakken. Amafo is onder Venetiaan afgetreden wegens fraude. Dezelfde Amafo maakt nu weer deel uit van de Surinaamse regering.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het Surinaams volk is zeer vergevingsgezind. Blijkt weer t.a.v. Bouterse.
    Maar wie zondevrij is werpe de eerste steen......
    Ik geloof er echter sterk in dat De Heer Bouterse gebruikt voor een hoger doel, waar wij mesnen nog geen weet van hebben.
    We shall see.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Laat dit eerst duidelijk zijn, bouta hoort geen president te zijn van Suriname. Maar je krijg de regering die je verdient..
    10 tot 15 jaar heeft het surinaamse volk (anti bouta) en de laatste regering de kans gehad om de jeugd duidelijk te maken wat voor persoon Bouta was en is. Het gaat niet alleen om wat hij wel kan, wel gedaan heeft.

    Maar het slechte imago die surinamers overal ter wereld zal achtervolgen. Een drugsdealer en moordenaar als president.........

    Sterkte Surinamers

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een land krijg de president die het verdiend.
    De oude regering en anti bouterse aanhang hebben 10 to 15 jaar de tijd gehad om de jeugd duidelijk te maken wat voor persoon Bouta was en is. Voor het imago van Suriname is dit een slechte zaak. Sterkte Suriname.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Stuart,

    Hier en daar - tot nu toe in al jouw columns die ik onder ogen heb gekregen - pleeg je jouw teksten te ondersteunen met gezichtspunten uit de Bijbel. Dat is cultureel gezien heel leerzaam.
    In mijn stad Den Haag kwam ik in de Gedempte Gracht een gevel met een bijbeltekst tegen die mij ten aanzien van Suriname aan het denken heeft gezet. Dat was al halverwege 2009 en dus ruim voordat Desi Bouterse min of meer achteroverleunend aan de macht heeft kunnen komen. In deze tekst (Deut 25:17-19)wordt het volk Israels gewaarschuwd voor ene Amalek: "gedenk wat Amalek u gedaan heeft ...vergeet het niet". Ruim voordat Desi Bouterse aan de macht heeft kunnen komen had ik van de tekst gemaakt: Volk van Suriname, gedenk wat Desi Bouterse u gedaan heeft ... en vergeet het niet. Mijn gedachten gingen toen uit naar de Decembermoorden en Mooiwana. Om slechts twee voorbeelden te noemen.

    Zelf ben ik niet gelovig meer, maar ik hoop dat het Surinaamse volk - naar verluidt zeer gelovig - al was het maar gedeeltelijk meer wijsheden uit de Bijbel ter harte zou nemen.

    Ik hoop dat je meer bijbelse wijsheden zal noemen in jouw teksten. Succes met jouw columns.


    Den Haag

    BeantwoordenVerwijderen

Er is een wachttijd. Daarom wordt uw reactie niet meteen geplaatst.