Door Stuart Kensenhuis
Nieuwe
regenboogvlaggen wapperen in het land tijdens Internationale
Transgenderrechtendag (7 augustus). Maar met welke aandachtspunten moet
rekening gehouden worden tijdens de behandeling van de gewijzigde
Transgenderwet in de Tweede Kamer – wat in juli schriftelijk is begonnen en
later dit jaar eindigt met een debat – zodat de vlaggen ook in de toekomst
glorieus kunnen blijven wapperen?
Een serie van acht
artikelen op dit blog geeft meer inzicht in dit vraagstuk. Dit is de vijfde:
Olave Nduwanje, schrijfster en docent aan Hogeschool Gent in België, spreekt
zich onder meer uit over tegenstanders van de gewijzigde Transgenderwet in
Nederland.
Olave Nduwanje, schrijfster en docent aan Hogeschool Gent in België (® Mikael Owunna) |
verschillen tussen jongens en meisjes.
Opvallend is wel dat de kritiek – vooral in het artikel van de Telegraaf – komt van vrouwen die zich identificeren als leden van de lesbisch feministische beweging, onder normale omstandigheden jullie bondgenoten. Is hier sprake van een scheuring in de queer-community?
“Het gaat hier om een heel kleine groep van radicale feministen, wat ze eigenlijk niet zijn want er is helemaal niets feministisch aan het idee dat de vagina en de borsten van een vrouw de essentie is van hun vrouw zijn. Alsof genitaliën het enige is wat we zijn. In principe is het ook niet historisch of wetenschappelijk want we weten ondertussen dat er in verschillende culturen diverse inzichten zijn op het gebied van gender. Als je kijkt naar de Pride in Amsterdam dan zie je dat de lesbische groepen zich erg verzetten tegen die radicale feministen, vrouwen die zoveel ruimte innemen dat het lijkt alsof er een scheuring is ontstaan in de queer-community. Niets is minder waar. Ik ben trans, ik val op mannen en vrouwen en ik wordt graag gezien in de lesbische bars van België en Nederland. Bovendien heb ik veel lesbische volgers op Instagram. Maar dat kleine groepje radicalen, soms op hoge plekken in de activistische beweging, maakt de mensen heel bang. Alsof mannen naakt gaan rondlopen in vrouwenkleedkamers. Het is allemaal zo niet waar.
Monic Slingerland, chef opiniepagina van Trouw, vertelde in februari
2020 in de krant dat niet lang na aanname van de ‘Gender Recognition Act’ in
Engeland een behoorlijk aantal trans vrouwen van een gevangenis overgeplaatst
zijn naar de vrouwenafdeling. En ook dat dit tot veel ongemakkelijke situaties
heeft geleid. Hoe gaan we dit soort situaties in Nederland op een praktische
manier oplossen?
“We weten uit alle
cijfers – met name ten aanzien van seksueel geweld in gevangenissen – dat dit
vooral wordt gepleegd richting trans mensen, dus niet andersom. En het gaat
vaak om heel erge dingen zoals verkrachting, mishandeling en moord. Het is
bijna een doodstraf voor trans mensen over heel de wereld om in de gevangenis
te belanden.”
Dus eigenlijk zeg je dat trans mensen net zo veel behoefte hebben aan
veiligheid?
“Precies!” Daarom
moeten we er rekening mee houden dat heel veel geweld gebeurt richting trans
mensen in de gevangenissen – ook op de vrouwenafdelingen – of ze nou wel of
niet hun transitie hebben ondergaan. Verder is het zo dat veel trans mensen
helemaal geen toegang hebben tot een transitie omdat het allemaal best duur,
lastig en complex is om voor elkaar te krijgen. Dus als de critici veiligheid
in gevangenissen zo belangrijk vinden dan zou ik ze pas geloven als ze ook de
veiligheid van trans mensen serieus zouden nemen.”
Maar het debat mag toch wel gevoerd worden?
Trans mensen worden al
eeuwenlang bediscussieerd door cis mensen (mensen die niet trans zijn of van
wie het geboortegeslacht overeenkomt met hun genderidentiteit). Sterker nog;
het debat wordt overheerst door cis mensen. Dus het werd tijd om trans mensen
ook te horen. En dat is waar die critici last van hebben.”
Die gewijzigde transgenderwet is hoe dan ook toch een vooruitgang
voor trans mensen?
“Er zijn nog zoveel
verbeterpunten. Met name in de omgang met kinderen (tot 16 jaar). Bijvoorbeeld
dat ze eerst naar een psycholoog of een psychiater moeten om zichzelf te
bewijzen. Ik vind dat nogal moeilijk. Er zijn namelijk betere manieren om hier
mee om te gaan. We hadden kunnen kiezen voor een model van psychologische
ondersteuning maar nu is gekozen voor een model van psychologische
kwalificatie. Dat is jammer.
Ook onder de nieuwe wetgeving zal er sprake zijn van trans mannen die
een kind gebaard hebben en de kwalificatie ‘moeder’ toegewezen krijgen van de
Nederlandse staat. Hoe beoordeel je dat?
“Je moet je voorstellen dat er trans mannen zijn die met geboortecertificaten rondlopen waarop staat dat ze de ‘moeder’ zijn van hun kind terwijl ze al een volledige transitie hebben ondergaan. Eigenlijk worden ze daarmee gedwongen om uit de kast te komen in eenvoudige situaties zoals een paspoort-controle op het vliegveld of tijdens een inschrijving van hun kind op de basischool. Zulke momenten worden dan ineens heel ongemakkelijk.
Lees ook: "Ik voel me verdrietig en verwaarloosd door het probleem met mijn geboorteakte"
https://politiekmoetjedoen.blogspot.com/2021/08/ik-voel-me-verdrietig-en-verwaarloosd.html
Veel wist ik niet, verhelderend. Materiaal om over na te denken.
BeantwoordenVerwijderenI will be glad when the sex identity is determined op basis van chromosomes. Let it be either XX or XY. That way no matter how one looks, the sex/gender identity is clear to all. I don't feel safe sharing a toilet with a transwoman. Safety is not a rational feeling but a very vital one for survival.
BeantwoordenVerwijderenThe experience of being woman of a trans womanis totally different from my experience while I don't fault or diminish it, I also deserve the consideration for my safety as well. Let's start by creating 3 different toilet groupings - X,F,M