Door Julian With (Gastredacteur)
Ik kan er echt niets aan doen dat het Barryl Biekman ontgaat waarom ik de winti-rituelen bij de inauguratie van Sylvana Simons belachelijk vind. Ik heb aangegeven dat er bij Patricia Remak (Tweede Kamerlid voor de VVD van 1998 t/m 2002. Red.) vrouwen met koto’s een show weggaven in de Tweede Kamer en men ook zeer hoge verwachtingen van haar had. Die vrouw betekende niets voor de zwarte gemeenschap en een paar jaren later lukt het Sylvana Simons om een zetel te bemachtigen in de Tweede Kamer en deze keer moet het gevierd worden met winti-rituelen.
Julian With (® Julian With) |
Ik heb het gehad over de rituelen bij de inauguratie van assembleeleden en ministers in Suriname, die enkele maanden hierna vervallen tot de grootste vijanden van de staatskas. Hoe erg moet het niet zijn met het bevattingsvermogen van mevrouw dr. Barryl Biekman als ze schrijft dat het haar ontgaat waarom ik de rituelen bespottelijk vind.
De
winti-aanhangers hebben simpelweg misbruik gemaakt van de gelegenheid om hun
malle godsdienst voor het voetlicht te plaatsen, want denk niet dat het hen te
doen is om het succes van de partij van Simons. Biekman schrijft: “Ik heb dan de neiging om na
te gaan wat hij ziet als hij in de spiegel kijkt.” Barryl Biekman geeft hiermee
het bewijs af dat zij wel hoogopgeleid is, maar niets heeft geïnternaliseerd
van het academisch denken en de academische cultuur. Welke academicus stelt
zo’n debiele vraag wat ik zie als ik in de spiegel kijk. Met deze vraag heeft
mevrouw Biekman zich gediskwalificeerd en ik kan haar daarom niet meer serieus
nemen. Het antwoord: “Een Afro-Surinamer of wat anders?” doet mij zelfs
vermoeden dat Barryl Biekman na het lezen van mijn kritiek last moest hebben
gehad van een cognitieve kortsluiting, die elke intellectuele operatie
onmogelijk heeft gemaakt. Hoe infantiel is het om de vraag te stellen wat ik in
de spiegel zie en dan als antwoord te produceren: een Afro-Surinamer of wat
anders. Dit verwijt valt onder de academische zonde die men een persoonlijke
aanval noemt en dat ongeschoolde types zich hiervan bedienen, het zij hen
vergeven. Maar een Barryl Biekman, die zich afficheert met een doctorstitel.
Van haar zou je mogen verwachten dat de vlag de lading dekt.
Dat
zij zich niets aangetrokken heeft van de Franse uitdrukking ‘Noblesse oblige’
blijkt uit de volgende oprisping:
“Interessanter vind ik dan ook eigenlijk het antwoord op de vraag
wanneer hij zelf denkt dat het goed komt met Julian With.” Barryl Biekman
is geen intellectueel en schrijven is ook niet haar ding. Dat is evident? Wie
de vraag stelt wanneer het met mij goed komt, moet kunnen aantonen dat die
bezorgdheid voortvloeit uit wat ze gelezen heeft, maar in het rommelige brein
van mevrouw Biekman is er geen ruimte voor die intellectuele zorgvuldigheid. Ze
schrijft dat het antwoord op die vraag interessanter is. Interessanter dan wat?
Wanneer je gebruik maakt van de vergrotende trap in een zin, dan hoor je
volledig te zijn, maar dat weet mevrouw Biekman niet. En wat haar reactie nog
vreemder maakt, is dat zij nergens in het stuk het antwoord verschaft.
'Wat ze hier schrijft zal wel waar zijn, maar het heeft niets te maken met wat ik geschreven heb. Ik heb nergens in mijn kritiek beweerd dat winti geen spiritualiteit is, maar een religie'
Het
verbaast mij niet dat personen bang zijn om hun mening te geven, want ze weten
dat zwarte Surinamers een anti-intellectuele instelling hebben en daardoor met heel
veel animositeit reageren op alles wat ze vanwege een gebrekkige verstandelijke
ontwikkeling niet kunnen begrijpen.
Ze
schrijft: “Los hiervan wil ik With er op wijzen dat er een groot verschil
is tussen religie en spiritualiteit. In tegenstelling tot spiritualiteit wordt
religie niet ondersteund door ‘gerechtigheid, waarheid en rechtvaardigheid’.
Inherent aan spiritualiteit is ‘waarheid en rechtvaardigheid’, een gedachtegang
die belangrijk is in het proces dat zal moeten leiden tot de (her)definitie van
de voorouderlijke voortbrengselen om weer als volwaardig door het leven te
kunnen gaan. Het gaat dan vooral om de reconstructie en het opnieuw vormen van
de Afrikaanse beschaving annex cultuur. Dat is precies waarom ik de winti niet
wens te scharen onder religie maar onder spiritualiteit.”
Dit
is een excellent voorbeeld van wat men in de argumentatieleer ‘non sequitur’
noemt. Wat ze hier schrijft zal wel waar zijn, maar het heeft niets te maken
met wat ik geschreven heb. Ik heb nergens in mijn kritiek beweerd dat winti
geen spiritualiteit is, maar een religie, dus waarom mevrouw Biekman een
college verzorgt over iets waar ik het helemaal niet over gehad heb, mag Joost
weten.
Barryl
Biekman beschuldigt mij volstrekt ten onrechte ervan dat ik niet duidelijk ben
geweest. Ik zou haar kunnen vragen of ze een verklaring heeft voor al die boze
reacties van de ongeschoolde Surinamers in Nederland, die er heilig van
overtuigd zijn dat mijn kritiek op de winti-rituelen bij de inauguratie van een
politicus een misdrijf is dat heftig moet worden afgekeurd of nog dwazer: op
een zwarte politicus mag je geen kritiek leveren, want dat is ten nadele van
het ras. De denkbeelden van de ongeschoolden werp ik ver van mij af. Ik ben een
rationalist, die niets moet hebben van geen enkele godsdienst en rituelen heb
ik altijd als zinloos in mijn boeken gekwalificeerd. Dus de massa die denkt dat
mijn kritiek uitsluitend te maken heeft met het feit dat de rituelen in dit
geval iets met de zwarte cultuur te maken hebben, laat duidelijk merken dat ze
nooit een boek van mij gelezen heeft, een verwijt dat schandelijk genoeg ook
geldt voor dr. Barryl Biekman.
Ik
heb tussen 1987 en 2003 een internationale literaire manifestatie georganiseerd
in de Stadsschouwburg Utrecht. In tegenstelling tot wat Barryl Biekman beweert,
vormden witte mensen het grootste deel van mijn publiek en niet de
Afro-Surinamers. Pas toen wij met het festival (tien jaar later) naar Amsterdam
verhuisden, vormden de Afro-Surinamers en Afro-Antillianen het grootste deel
van het publiek. Barryl verwijt mij dat ik ‘huilde’ omdat andere etniciteiten
het MEP-festival (Multi Etnisch Podium) niet bezochten, maar dat is ordinaire
stemmingmakerij. Ik heb nooit enige moeite gedaan om Turken, Marokkanen en
Molukkers te interesseren voor deze manifestatie, omdat het allemaal weggegooid
geld zou zijn.
Barryl
Biekman levert terloops kritiek op de titel van mijn boek ‘Het komt nooit meer
goed’, maar heeft die publicatie nooit gelezen en de inhoud van dat boek heeft
ook niets te maken met het artikel waar ze op reageert. Wat een warhoofd, die
Barryl Biekman. Dat er Afro-Surinamers zijn die een bijdrage zouden hebben
geleverd aan de wereldbeschaving is het bewijs dat ook mevrouw Biekman het
slachtoffer is van een psychische afwijking onder de zwarte bevolking, die ik
in mijn boek ‘Waarom wij het niet redden’ aangeduid heb als het zelfopblaassyndroom.
Waarom noemt ze niet een naam van een Afro-Surinamer die een bijdrage geleverd
heeft aan de wereldbeschaving? Het antwoord is heel simpel: die Afro-Surinamer
bestaat niet. Het is diep tragisch dat figuren als Biekman denken dat je een
bijdrage levert aan de bewustwording van een onderdrukte groep door haar met
leugens te voeden. De Aucaners zouden zeggen: a nai woko! (Vertaling: het werkt niet zo. Red.)
Lees ook: 'Column van Julian With is goed tegen 'Wie aan Sylvana komt, komt aan mij syndroom' door Barryl Biekman. http://politiekmoetjedoen.blogspot.com/2021/04/column-van-julian-with-is-goed-tegen.html
Lees ook: 'Winti-ritueel bij inauguratie van Sylvana Simons belachelijk' door Julian With. http://politiekmoetjedoen.blogspot.com/2021/04/winti-ritueel-bij-inauguratie-sylvana.html